3 oktober 2012

Knäckig paj med äpplen

Ikväll bakade jag en äppelpaj!
Det är ju säsong nu för denna frukt och äppelträdet skriker efter att bli lösgjort från några av de hundratals äpplen som gör att grenarna bågnar!



Ingredienser:

4-5 st äpplen av syrlig sort
150 g smör
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1/2 dl grädde,visp- eller mellan-
1/2 dl sirap
1/2 tsk bakpulver

Gör såhär:
  1. Riv eller skiva äpplena och lägg dem i en ugnsfast form. Jag gillar inte konsistensen av varma stora bitar äpplen så jag föredrar rivna!
  2. Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner övriga ingredienser.
  3. Bred blandningen över äpplena och grädda i 175° ca 25 min, täcket ska vara gyllenbrunt.
  4. Ta ut och låt svalna för att täcket ska stelna och likna knäck.
  5. Servera pajen ljummen med vaniljglass. Jag gjorde egen vaniljglass med min Kitchen Aid och receptet hittar du HÄR!
Tips...äpplena kan bytas ut mot t.ex rabarber, hallon eller blåbär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar